Lyssna!!!

Jag tror att det finns en anledning att vi har två öron och en mun!
Vi borde lyssna mer än vad vi pratar.
Men ingen har tid att lyssna, vi är alla så stressade. Så om jag på frågan:
-Hur mår du? svarar
- Inte så bra

Då vet inte många vad dom skall ta sig till

Sen en viktig sak att tänka på när man lyssnar på andra människor, att dom just ÄR nån annan än dig. Och att du då kankse måste tänka ett steg längre än dina egna referenser.

Som en exempel när jag jobbade som säljchef på ett företag så kom en av mina säljare till mig och klagade att det gick dåligt. Och jga frågade har du någon teori om varför.

-Ja det går inte att ringa till folk nu!
- Varför? frågade jag
- Neh men alla sitter ju och käkar middag nu, och dessutom är det innan jul så ingen har tid

Där har vi ett klassikt exempel på att man bara använder sig själv som referens. Bara  för att du är van att käka middag ett visst dags betyder inte det att hela sveriges befolkning gör det.
Men ett misstag som man lätt begår, hjärnan funkar ju så.
Men just därför, LYSSNA och tänk ett steg längre

Puss puss

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0